El període d'adaptació

Ha arribat el mes de setembre, i amb ell el retrobament amb l'escola, els amics, els mestres, etc. Però per alguns infants comença el període d'adaptació, un procés més o menys llarg (segons el temps que l'infant necessiti) mitjançant el qual el nin/a experimenta la pèrdua i els guanys que li suposa la separació de la seva figura de referència fins que arriba a acceptar la nova situació de manera voluntària.

Al llarg de tot aquest temps, el nin/a també haurà d'aprendre a integrar-se en el nou context, establir nous lligams amb altres infants i adults, i compartir l'atenció d'aquests. Tot això li suposarà una primera fase de protesta on plorarà (o no), s'aïllarà, demostrarà conductes substitutòries (no menjar,  no dormir bé...), etc; fins a arribar a una segona fase d'ambivalència, on començarà a reconèixer que no està tan malament encara que també demostrarà tristesa. Finalment arribarà a l'adaptació, on estarà més tranquil i participarà en les accions del grup, començarà a tenir ganes d'anar a l'escola, etc.

Per realitzar aquest assoliment, cada infant necessita el seu temps, ja que no tots són iguals, per tant l'adaptació pot ser diferent entre diversos infants. Per això és aconsellable no tenir pressa i acceptar i comprendre els sentiments de cada un per tal de no culpabilitzar-los.

La col·laboració de les famílies és fonamental en aquest moment per tal de que els infants vegin l'escola com un lloc segur on també podrà satisfer les seves necessitats. Aquestes han de demostrar seguretat i confiança per taransmetre-ho al seu fill/a i evitar-li ansietats. Per tant, parlem de separació mútua: família-infant, ja que no solament s'adapta el nin/a sinó que també ho fan les seves famílies, per elles suposa un canvi de rutines, acceptar que el seu fill/a creix i deixa de ser un nadó,  compartir l'afecte, etc.

D'altra banda, també entra en joc la figura de la mestra, que haurà d'acollir als infants i crear vincles afectius amb ells; orientar a les famílies al llarg de tot el procés a través d'entrevistes individualitzades i/o reunions. És recomanable que ho faci des de la transparència possibilitatnt l'entrada de les famílies a l'aula, deixant conèixer els diferents espais i oferint una figura de referència.

Finalment, no podem deixar de parlar de l'organització i planificació que farà la mestra sobre els espais i el temps. S'oferiran espais acollidors i afectius amb materials suggerents i atractius que permetin fer ús de l'autonomia i la intuïció per evitar la dependència de l'adult. Pel que fa als temps, permetrà la flexibilitat horària i per tant, no tindrà pressa en accelerar el procés.

Comentaris