Projecte de millora: El pati

“Todos los espacios de la escuela infantil deben considerarse potencialmente educativos. Los profesionales de la educación deberán planificar intencionalmente los distintos lugares y espacios del recinto escolar, por lo que todos los criterios y opciones planteadas deben afectar al conjunto de espacios interiores y exteriores con que contamos.”[…]. (Currículum Ed. Infantil)

El pati dels nadons separat per una barrera
El nostre projecte de millora es du a terme al pati de l’escoleta Son Espanyolet (Palma). La iniciativa de fer aquest projecte va sorgir a partir de les necessitats relacionades amb l’espai, les condicions de seguretat, els recursos materials i humans que patia el centre i que van detectar les mateixes mestres quan es va inaugurar el centre ara farà 2 anys. En aquest pati, l’únic que hi havia era un tobogan, tampoc havia cap lloc d’ombra per els dies de més calor. A dia d’avui, s’han millorat alguns d’aquests inconvenients, però encara queden pendents alguns aspectes a millorar.

Partint del currículum com a base, aquest posa de manifest una sèrie de canvis que beneficien i han d’activar una renovada visió sobre la nostra intervenció educativa amb els més petits. El sentit que se li atorga a l’espai exterior camina cap a un espai funcional per al desenvolupament dels nins i nines d’educació infantil, a més de ser una font rica d’informació per guiar la nostra feina dia a dia. Per això, un altre dels aspectes que es pretén, és que el pati no quedi com un espai per al moment de descans i desfogament; ja que aquest també ha de ser un espai que proporcioni oportunitats d’aprenentatge i no només coma temps lliure. És un lloc el qual s’ha de planificar i preveure el que es vol que passi, igual que es fa en els espais interiors de l’escola.

Com ja hem comentat abans, el projecte es desenvoluparà al pati de l’escola Son Espanyolet, aquest pati és una zona molt àmplia que reuneix les següents característiques:
El pati gran de l'escoleta
  • El pati està en un espai encimentat en forma de “L” i es troba diferenciat per dos espais: el de nadons i el de 1-3.
  • Està envoltat per dues zones enjardinades sense ballar i el pati del centre d’adults separant-lo amb una barrera.
  • A un dels racons hi ha una caseta d’alumini on es guarden les joguines, i just devora, hi ha un punt d’aigua amb una mànega.
  • També disposa d’un espai per al tobogan.
  • Les zones vinculades a les balles del lateral, ofereixen contacte amb l’exterior.
  • Just al mig del pati, hi h una lona per donar ombra.
  • A una de les zones enjardinades, hi ha garrafes de plàstic transparent penjades a l’alçada dels infants, que contenen diferents tipus de peces petites de diferents colors, per tal que quan es fan moure, fan diferents tipus de renou estimulant l’oïda i la vista del infants.
  • Com a material dispers per el pati, trobem dues casetes de plàstic, rodes de cotxe, caixes de plàstic, bicis i motos petites. 
Una vegada detectades les necessitats i fetes les nostres observacions, hem establert una sèrie d’objectius que proposarem per dur a terme aquest projecte de millora. A més, també hem trobat oportú detallar els canvis que volem fer. Pensem que amb aquests objectius i canvis, es veuen afectades les àrees del Coneixement de si mateix i l’autonomia personal, coneixement de l’entorn i la del llenguatge: la representació i la comunicació.
  • Delimitar l’espai en zones diferenciades de joc. Es tracta d’anar separant per espais el pati enels següents espais:
  • El jardí del pati
    • Zona de circuit: Situada a la part esquerra del pati. Aquest circuit fet al terra amb pintura esta pensat per tal que els infants amb les bicis o motos facin recorregut i posin en marxa el joc simbòlic.
    • Zona de formes geomètriques: Aquest espai consta de figures geomètriques fetes amb pintura i aquestes seran triangles, cercles, rectangles, quadrats, espirals. Aquest espai es troba a la part central del pati.
    • Zona d’experimentació: Aquesta zona esta pensada per aquells infants els quals es troben en adaptació o simplement necessiten passar estones tranquils. En aquest espai el que farem serà pintar el terra de color groc per tal que recordi al l’aula, per tal que els hi doni confiança i a poc a poc es vagin integrant al moment del pati. Disposarem d’unes caixes transparents amb rodes per ficar dins arena i que els nins puguin experimentar. A més, també hi hauran els túnels que emprem a psico. Per altra banda, en aquest mateix espai també hi haurà una zona per treballar el sentits.
    • Zona de jardí: En aquest espai posarem un hort a on plantarem tomàtigues, lletugues, pastanagues i plantes aromàtiques. I aquest hort es trobarà a una de les zones amb terra, just a la entrada, a mà esquerra del pati, que estarà protegit per balles petites de fusta i rodes de cotxes.
  • Oferir diversitat de material per poder potenciar una estimulació global i integral dels infants de cada nivell. El material que hem afegit és l’arenal, les rodes, els túnels de psico, capses per arrossegar o ficar-se de dins. A més, posarem material sensorial per estimular l’oïda, el tacte i la vista. Aquest material seran campanes, pinyes, cotó, paia, paper de vidre, tires de diferents colors.. cal dir que aquests materials sempre es podran anar llevant i afegint.
  • Crear una estructura de vigilància correcta de totes les àrees de l’espai durant l’estona del pati.
    • Augmentar la vigilància de la porta d’entrada, de forma que aquesta quedi tancada i no es pugui obrir des del carrer.
    • Augmentar la vigilància de l’entrada, durant la recollida dels infants.
  • Augmentar la seguretat, de forma que es posi una xarxa als forats que té la porta del carrer.
  • Oferir espais segurs, acollidors i adequats per a cada grup d’edat.
    • Tancar amb barreres l’espai de l’hort, establint un protocol de manteniment regular, sense deixar de banda, la supervisió i control per part de l’adult. D’aquesta forma, a l’hora protegeixes l’escaló que hi ha entre el jardí i el pati, sense proteccions.
    • Condicionar l’espai dels nadons per tal que aquests tinguin moments tranquils i segurs per seure.
  • Disposar d’un personal de manteniment del jardí.
  • Protegir amb una lona el passadís d’entrada a l’escola els dies de pluja per evitar inundacions. En aquest espai que va des del balcó del pati d’adults fins al nostre pati, s’ha de posar una lona subjecta des de dalt i que cobreixi tot el pati dels més petits. Així pels dies de pluja no es tenen perquè quedar sense sortir defora.
Per fer tots aquests canvis, necessitarem realitzar les següents tasques:
  • Per a la zona del circuit i les formes geomètriques necessitem dissenyar-lo primer a un paper, fent un esbós, i presentar-ho a la coordinadora de l’escola que és especialista en manualitats, per tal que ella el faci al terra del pati. I amb ajuda del mantenidor i les mestres es dona color al circuit i s’acaba de fer.
  • Per a la zona d’experimentació, el que es farà és penjar un plafó a la paret aferrat amb uns claus de ganxo, per tal, que els infants no es facin mal i només quedi l’anella a la paret. En aquest plafó el que hi haurà aferrat amb cola resistent, seran els materials sensorials que comentarem en el següent punt. Per aquesta zona necessitem pintar el terra de color groc i els materials sensorials.
  • Per a la zona de jardí el que farem és ocupar un tros de terra que va des de l’esquerra de la porta fins a la farola. Les balles es col·locaran de forma rectangular, per tal que cobreixin tota la zona de l’hort. Just al mig de l’hort de forma horitzontal, posarem un caminet fet de pedres perquè els infants puguin anar a visitar-lo i cuidar-se’n d’aquest, sense trepitjar-lo.
  • En quant a l’espai del pati dels nadons, el que s’ha de fer és aconseguir la lona i demanar permís per tal que es pugui pujar a la balconada del pati d’adults per subjectar-la. 
Per a cada un dels espais que crearem o modificarem, necessitem materials o recursos diferents:
La pèrgola
  • Per a la zona des circuit els materials que utilitzarem seran: Pintures de colors; negre, blanc, groc, vermell i verd, l`esbós per tenir una guia, pinzells de diferents tamanys. Les fletxes i les línees de separació dels carrils del circuit, seran de color blanc, la carretera serà de color negre, la línea que delimita el circuit, serà de retxes blanques i vermelles. Per el semàfor, utilitzarem els seus colors corresponents; vermell, groc i verd.
  • Per a la zona de formes geomètriques necessitarem els mateixos colors que per el circuit, però afegirem el color blau. Pensem que aquests colors primaris desperten més l’interès dels infants. • Per a la zona d’experimentació necessitarem pintura de color grog, capses transparents que tenen l`utilitat de guardar roba, amb rodes, sorra per guardar a les capses. I per a l’estimulació sensorial emprarem teles de diferents textures, paper de vidre, celofan, pinyes, cotó, paia, campanes, suro, sonalls fets amb arròs, llenties, tires de paper de diferents colors per poder veure l’entorn.
  • Per a la zona d’hort necessitarem llavors de lletugues, tomàtigues, pastanagues, roses, herbasana, romaní i lavanda.
  • Les zones que es mantenen igual, són el tobogan i les dues casetes. 
A l’hora de realitzar un projecte, trobem que és important parlar dels terminis de temps dels que disposarem per dur a terme el projecte, per això, ens hem posat en contacte amb la coordinadora del centre per tal de proposar uns terminis dins un espai de temps el més real possible:
  • Zona de circuit, formes geomètriques i zona d’experimentació: el termini serà a principis del mes de Juny 2013.
  • Zona de l`hort: curs 2014 – 2015, ja que ara no es disposa del material ni el presupost necessari.
  • Les altres propostes de millora no tindran plaç de termini ja que no hi ha pressupost sufucient.
A mode de primera avaluació, podem dir que hi ha moltes de les postres propostes que no es podran dur a terme per motius econòmics com ara la lona de protecció contra la pluja, la persona de manteniment del jardí, etc. També hi ha altres propostes com les figures geomètriques, i el circuit que estem pendents de la pintura, si no ens la porten aviat, no ho podrem pintar. Pel que fa a l'hort, es té previst fer l'any que ve. Actualment, estem treballant a la zona de material sensorial amb material reciclat tal i com havíem planejat, però en lloc de dur-se a terme al racó que nosaltres havíem pensat, per motius pedagògics (recomanats per la psicopedagoga del centre) es trobarà dispers per tot el pati, però sobretot a la zona de la pèrgola. 

Aquesta zona s'avaularà de diferents maneres: a través d'una rúbrica que ens permetrà saber l'dequació de les propostes en relació als objectius, materials i temps. També hem contrastat amb l’equip docent totes les nostres propostes, per tal de saber el grau d`adequació d’aquestes, ja que aquest projecte els hi servirà per continuar-ho a un futur. Una altra eina que durem terme ha estat la presentació del material reciclat que crearem a l’equip docent perquè ens donin el vist i plau, però sobretot, perquè ens facin un feed-back de les nostres creacions i així saber si podem seguir endavant o si tal vegada, caldria modificar alguna cosa. Per últim, una darrera eina que portarem a terme per avaluar el nostre projecte, serà l`observació directa dels resultats obtinguts, mitjançant la posada en pràctica de les propostes creades amb el material reciclat davant els infants, que són ells qui realment ens avaluen les nostres idees, ja que ells són els principals interessats, perquè podran gaudir de les nostres creacions. Així podrem veure si realment els hi motiva i agrada.

Algunes de les referències bibliogràfiques consultades per dur endavant aquest projecte són:
  • Bassedas, E. i altres (1998). Aprender y enseñar en educación infantil. Barcelona: Ed.Graó.
  • Reggio Emilia (1994). Los cien leguajes del niño. Madrid: Ed. Conferencia.
  • Ibáñez (1992). El proyecto de educación infantil y su práctica en el aula. Madrid: Ed. La Muralla.
  • Decret 71/2008, de 27 de Juny, pel qual s’estableix el currículum d’educació infantil a les illes balears.
  • Google.2013. El patio en infantil.[Web en línea] <http://www.ellapicero.net/node/3444>[Consulta: 18 de Març de 2013] 
  • Google.2013. El patio en infantil.[Web en línea] <http://www.educacioninfantil.eu/juego-recursos-metodologicos-juego-dentro-fuera-centro-escolar/> [Consulta: 18 de Març de 2013]
Etiquetes seleccionades
  • 4.1 Identifica els marcs teòrics que justifiquen o qüestionen les pràctiques que es duen a terme a l’aula. A l'inici de l'entrada, he afegit una referència bibliogràfica del currículum d'educació infantil per tal d'introduir la justificació del meu projecte.
  • 5.2 Justifica i contextualitza el projecte de millora a partir de l'anàlisi de necessitats i de la identificació del problema. He explicat quines són les necessitats i mancances que té el centre per tal d'haver de prendre la iniciativa de realitzar aquest projecte de millora.
  • 5.3 Cerca informació en relació amb el projecte de millora i aporta referències bibliogràfiques. Al final de l'entrada he afegit algunes fonts bibliogràfiques consultades per fer el projecte.
  • 5.4 Preveu els obstacles i les resistències en l'aplicació del projecte de millora. A l'avaluació, encara que de moment no s'hagi donat per acabat el projecte, preveig que per falta de pressupost no obtindrem la pintura per el terra i segurament aquesta proposta també quedarà per al futur.

Comentaris