Possibilitats didàctiques de les TIC a infantil

Com ja sabem, la nostra societat es troba, de cada vegada més, envaïda per les noves tecnologies, per tant, l’escola ha de ser un dels primers pilars per formar als infants de manera que es puguin adaptar sense cap tipus de problema a qualsevol situació tecnològica. Això implica que els centres educatius, hagin d’estar oberts als canvis que es puguin produir per adaptar-los a les necessitats escolars.

La introducció de les tecnologies a les aules té molts avantatges com ara autoavaluar-se, adaptar els continguts a cada persona, treballar la col·laboració i el respecte cap als companys, aprenentatges més ràpids, etc. Però també comporta una sèrie de desavantatges, perquè a vegades trobem molta informació i ens sentim desbordats, no tota la informació és correcta, etc. Per tant, és molt important l’adquisició d’habilitats i recursos informàtics des de ben petits.

Pel que fa a les aules d’educació infantil, són moltes les ocasions en les quals s’incorporen les noves tecnologies per tal d'adquirir les competències necessàries que els permetran fer-ne un bon ús, encara que cal tenir en compte que aquestses no s’introdueixin de manera aïllada per donar lloc als aprenentatges significatius. A més, aquesta adaptació ens pot aportar altres possibilitats com ara el desenvolupament de la creativitat i despertar la curiositat per allò que envolta a l'infant. També ens permetrà desenvolupar la seva motricitat fina a través del maneig del ratolí i del teclat; millorar les seves habilitats comunicatives i expressives a partir de les activitats que es puguin realitzar amb l’ordinador i finalment, millorar els hàbits de conducta i convivència, ja que a vegades no podrem disposar d’un ordinador per alumne, per tant, ells hauran d’aprendre a respectar-se; etc.

Tot això es pot aconseguir a partir de diferents programes interactius que com la mateixa paraula indica, permeten a l’alumne participar en les activitats convertit-se en agent actiu de l’aprenentatge. Però alerta! no podem emprar qualsevol programa, sinó que ha de reunir una sèrie de característiques com ara respectar el ritme de cada infant, han de ser fàcils d’emprar, intuitius, etc.

Comentaris