Avaluem el projecte de millora

Fa unes setmanes, vaig fer una entrada sobre el nostre projecte de millora que fa referència al pati de l'escola. Quan quedaven dues setmanes per acabar el pràcticum, varem decidir posar en marxa el nostre projecte i presentar-lo definitivament als infants.


Presentació inicial
D'entrada, podem dir que de totes les propostes que varem fer, la gran majoria, no s'ha pogut dur a terme per falta de pressupost. De les poques coses que s'han pogut fer han estat arreglar el jardí, per això va venir un grup de practicants de jardineria i el varen arreglar, encara que pensem que no és suficient, ja que aquestes persones no podran venir moltes vegades i aquest necessita un manteniment permanent.

D'altra banda, també hem pogut dur a terme la zona d'experimentació, encara que tampoc la varem poder fer així com nosaltres havíem plantejat inicialment perquè al claustre ens van proposar que en lloc de penjar plafons a un racó del pati, ho fessim a la pèrgola, d'aquesta manera, la proposta quedaria seria més àmplia i a la vegada la pèrgola quedaria més decorada. Per aquest motiu, varem haver de repensar el que havíem pensat per aquest racó. Ja no podíem penjar cap plafó, perquè no quedaria molt estètic, però disposàvem de "servilleteros" típics de bar, taps d'ampolles, cd's vells, cordes, gomets, cola forta, etc.
Segona presentació dels cd's

Amb els cd's varem decidir pintar-los per la cara que no brillava i donar-los una capa de vernís per tal d'allargar la durada de la pintura. Una vegada feta aquesta feina, els varem anar fermant a diferents cordes de manera que volíem fer una cortina. Però quan ho varem tenir fet varem pensar que potser s'embullarien entre elles i en lloc de penjar-ho de manera vertical, ho varem fer horitzontal fermant cada extrem de les cordes a un dels pals de fusta que aguanten la pèrgola. Aquest material estava pensat perquè poguessin jugar amb els llums i els reflexos que fan quan tenen llum.

Pel que fa als "servilleteros", varem decidir penjar-los a una altura prudent per evitar que els infants s'embullessin amb les cordes però que també poguessin arribar a tocar/veure/sentir, aquests estaven forrats amb paper de color groc i decorats amb gomets de colors. Alguns els varem omplir amb diferents objectes com macarrons, llenties, cigrons, arròs, etc. i tapar les seves cares amb paper celofán plastificat per poder augmentar la resistència. D'aquesta manera ens quedaven unes capses que permetien jugar amb la llum i els colors i amb els diferents sons que feien els materials de dintre. Altres, no els varem tapar i dintre farem aferrar materials de diferents textures com cotó, paper rugós, paper suau, etc. així oferíem un ampli ventall de materials per poder tocar i sentir diferents textures.

També ens quedava fer la cortina de taps d'ampolla. Agafarem diverses cordes i varem anar passant taps fins que ens quedava una tira tan llarga com per poder arribar de dalt de la pèrgola fins a l'altura dels infants.

Finalment, va arribar el dia de presentar tot aquest material als infants, ho varem fer tal i com es pot veure a la foto titulada "Presentació inicial". Al principi va crear molta expectació, els infants s'atracaven i miraven molt curiosos perquè allò era nou. Però la gran majoria del material va ser un fracàs pel que fa a resistència. A la corda de cd's es van penjar fins que es va rompre per la meitat, a les capses destinades a experimentar amb el tacte els varen desferrar les textures i la majoria d'elles es van acabar embullant les cordes entre elles perquè es dedicaven a llançar-les de costat a costat. Pel que fa a la cortina de taps, aquell dia no varem tenir temps de penjar-la abans del pati i per tant, no la varem treure. 

2ª presentació de capses sens.
Desprès del pati, varem decidir que a l'hora que dedicàvem per fer el material, als cd's els canviaríem la corda per una altra més gruixada i en lloc de penjar-los a la pèrgola en cordes tan llargues, ho faríem a la barrera que separa el centre d'adults del nostre i de manera vertical en cordes més curtes que tindrien un màxim de 3-4 cd's cada una (veure foto "Segona presentació dels cd's"). Al dia següent ho varen provar, va ser un èxit total, molts infants s'atracaren a veure, jugar, mirar-se, etc. fins i tot varem aconseguir que infants que solen jugar al terra, iniciessin jocs verticals, ens varem sentir molt més satisfetes de la nostra feina que el dia anterior. 

Pel que fa als "servilleteros", els hem canviat la corda per una més gruixada i curta, per tal d'evitar que amb el temps passi el mateix que va passar amb els cd's a més de que s'embullinentre ells, i ho varem penjar als pals de la pèrgola (veure foto "2ª presentació de capses sens.").Com que aquesta modificació portava més feina que l'anterior, varem trigar uns dies més a tornar-ho a presentar, i quan ho varem fer, també va ser un èxit, perque aquesta vegada no es podien embullar les cordes entre elles i, a més, aquestes eren més fortes. Mentre que els taps, s'han hagut de quedar amagats perquè no hem tingut temps suficient com per poder canviar la corda per evitar trencaments i embulls.

En general es pot dir que ha estat un projecte que ens ha dut molts de mals de cap per tota una sèrie de circumstàncies, però finalment, estem molt satisfetes de la nostra feina, ja que veiem que el nostre esforç es veu compensat per les cares d'alegria dels infants, el seu interès i els nostres objectius aconseguits. Encara que també ens varem sentir una mica frustrades perquè les nostres produccions havien fallat, però d'altra banda, ens va servir per adonar-nos de que de les errades es pot aprendre, també varem veure que l'avaluació és molt important avaluar i per primera vegada ho vam poder fer en directe.

Amb l'avaluació, hem après que abans de prepara el material i oferir-lo hem de tenir en compte totes les possibles reaccions dels infants, per tant, això ens ajudarà a evitar perills relacionats amb la seguretat i la resistència del material, ja que nosalres hem pensat més en l'estètica que en tot això. Encara que voldriem aclarir que a banda de que el material s'hagi fet malbé, no ha hagut cap incident.



Etiquetes seleccionades
1.4 Arriba a conclusions elaborades a partir de la contrastació de la informació recollida tant de la teoria com de la pràctica. Al darrer paràgraf de l'entrada faig una reflexió del què hem après a partir de l'observació de les propostes.
2.7 Reflexiona sobre els seus errors i cerca maneres de millorar en la seva actuació professional. He acceptat que hem comès errors, i a més hem cercat la manera de solucionar-los, encara que segurament es puguin millorar encara més.

Comentaris