Una jornada a Son Espanyolet

Una jornada normal en aquest centre comença a les 9h i acaba a les 17h, al llarg d’aquest temps els infants berenen, fan una activitat diària (música, estimulació lingüística, joc heurístic, taller i psico), dinen, etc.encara que hi ha infants que la comencen a les 7:30h amb l’escola matinera, on s’ofereixen propostes de joc diversificades per tal de que tots els infants, siguin del nivell que siguin, puguin participar en elles. Al principi en demanava com seria la rebuda dels infants en aquest servei, per això ho vaig demanar a la coordinadora i ella em va dirigir al PEC de manera que em pogués familiaritzar amb ell, després vaig decidir contrastar-ho amb la relaitat anant un dia a observar aquest moment i vaig poder veure que la fan talment el document, dues mestres s'encarreguen del servei, i ho fan de la mateixa manera que es fa quan comencen la jornada escolar: de forma individualitzada sempre que sigui possible, amb un to afectuós per tal de crear un clima de calma i seguretat i atenent també  a les famílies.

Pel que fa a la interacció entre infants al llarg d’aquesta jornada, a través del joc i les activitats que es realitzen. A més la manca de material que pateix l’escoleta a causa del pressupost, ajuda a que aquests hagin de compartir i interactuar entre ells de manera més continuada, aj que entre ells s’han d’anar posant d’acord per tal de poder beneficiar-se de l’objecte en qüestió. A vegades,a quest problema causa conflictes entre ells, però se solucionen a viat amb l’ajuda de les mestres que sempre supervisen la tasca dels infants. D’aquesta manera, aprenen a relacionar-se de manera respectuosa acceptant la diversitat d’opinions.

D’altra banda, comentar que tant les rutines establertes com els horaris, els organitzen les mestres a l’inici de curs en funció de la proposta que els fa la pedagoga, elles han d’avaluar-la i decidir si millorarien o no segons vegin convenient en funció de les necessitats del grup.

En referència a l’organització, dir que totes les aules estan organitzades de la mateixa manera, un espai ampli on els infants realitzen les seves activitats i on es posen i lleven les taules segons es necessita. Cada mestra distribueix els ambients dins la seva aula com ella vol, sempre i quan es faci de manera justificada i seguint les pautes marcades per la pedagoga. Per el contrari, els espais comuns, com ara els passadissos, la sala de psico, etc. es fa un claustre on entre totes les mestres aporten les seves idees que després seran revisades per la pedagoga i es duran a terme segons les possibilitats del centre.

També m’agradaria comentar que he contrastat la meva descripció amb les meves companyes que fan les pràctiques en el mateix nivell que jo,  i crec que més o manco hem coincidit totes en els detalls, cada una ha explicat una mica com és la seva jornada i encara que algunes varien segons els horaris, totes ho hem descrit de la mateixa manera. He pogut comprovar que totes es basen en el mateix: hàbits, rutines i rituals; per tant, puc dir que s’assemblen bastant, la única cosa que varia entre elles és la disposició dels horaris, algunes escoletes decideixen fer abans el pati i després l’activitat, mentre que altres com la meva fan primer l’activitat i després el pati. També he trobat diferències en les activitats, alguns centres donen més importància als jocs d’experimentació i manipulació dedicant 3 sessions a aquesta activitat, 1 a psico i 1 a la unitat didàctica; mentre altres decideixen variar una mica més fent música, psico, unitat didàctica, estimulació lingüística i joc heurístic dedicant 1 sessió a cada una. Finalment, una altra diferència que he trobat, és la realització del bon dia, algunes aules ho fan amb titelles, altres amb fotografies, altres amb un conte, etc, mentre que la meva no en fa.

D’aquesta comparació, el que m’ha sorprès positivament és la intenció pedagògica que hi ha darrera aquestes pràctiques, el desenvolupament de l’autonomia i, conseqüentment, el de la identitat de l’infant. També m’ha agradat molt la predisposició d’alguns centres de potenciar l’exploració i la manipulació, ja que penso que aquestes són edats per fer-ho i d’aquesta manera aprenen molt millor. D’altra banda, també m’ha sorprès el ritual del bon dia, ja que a la meva aula no es fa. Mentre que el que manco m’ha agradat d’alguns centres és fer el pati abans de l’activitat, ja que penso que fer-ho d’aquesta manera és desaprofitar la concentració dels infants, ja que com més prest facem les activitats, millor perquè els infants no estan tan cansats i es pot aprofitar millor el temps. Però de totes les jornades que he comparat amb la meva, crec que totes tenen coses bones com per exemple les activitats i dolentes com per exemple, la disposició dels horaris. Però si hi ha alguna cosa que es podria intentar incorporar a la meva jornada, és el ritual del bon dia, ja que ajudarà a formar la identitat dels infants juntament amb les rutines i els hàbits que ja estan incorporats. També ajudarà a crear el sentiment de pertinença al grup.

Finalment, després d’haver fet una reflexió sobre les jornades, he pensat que si pogués, canviaria l’activitat d’estimulació lingüística per una altra sessió d’experimentació/exploració, ja que penso que aquesta activitat és molt important per descobrir com funcionen les coses del nostre voltant, i la millora manera de fer-ho és descobrint-ho per un mateix. A més, l’estimulació lingüística penso que ja ve incorporada dins la sessió de música i també es podria incorporar en els tallers/sessions d’unitat didàctica i fins i tot a psico (en el ritual d’entrada i sortida). El que passa, és que no ho puc incorporar per varies raons, una és que o depèn sols de les mestres confeccionar els horaris, sinó que abans ho ha d’haver aprovat la pedagoga d’Estudi6 (empresa que gestiona el centre) i d’altra banda, el centre no disposa de molt de pressupost com per augmentar el material d’exploració/experimentació i per tant fer-ho sempre amb el mateix, resultaria avorrit i repetitiu per als infants.

Etiquetes seleccionades
  • 1.3 Accedeix i revisa altres blocs i experiències per tal d’ampliar la pròpia formació. He comparat la meva vivència amb la d’altres companyes.
  • 3.2 Aporta reflexions en quant a l’organització del centre: distribució del temps i de l’espai, dinàmiques de treball; i contrasta aquestes reflexions amb evidències. Al final de l’entrada he fet una reflexió amb propostes de millora que es podrien dur a terme al centre.
  • 3.3 Contrasta allò que recullen els documents del centre amb les pràctiques i rutines que es realitzen. Explico que he contrastat la realitat amb el PEC per tal de comprovar si les pràctiques eren exactament iguals.

Comentaris